خانه > اخبار > اخبار فناوری > در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید-اخبار IT

اخترشناسان موفق به شناسایی یک سیگنال رادیویی از «پروکسیما قنطورس»، نزدیکترین ستاره به خورشید شده‌اند و در حال بررسی آن برای کشف زندگی فرازمینی هستند.

475 X 120 در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید اخبار IT

این امواج رادیویی طی رصدهایی به مدت ۳۰ ساعت توسط تلسکوپ «پارکس» در استرالیا در ماه‌های آوریل و می سال گذشته میلادی جمع‌آوری شده‌اند. مدت‌هاست دانشمندان در حال بررسی این سیگنال رادیویی هستند، اما هنوز نتوانسته‌اند آن را مرتبط با تجهیزات زمینی یا ماهواره‌های موجود در اطراف زمین اعلام کنند.

کشف چنین سیگنال‌های رادیویی به وسیله پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری «Breakthrough Listen» در تلسکوپ پارکس یا رصدخانه «گرین بانک» در «ویرجینیای غربی» چندان عجیب نیست و تقریبا رایج است، اما همه آن‌ها به دخالت‌های انسانی یا منابع طبیعی نسبت داده شده‌اند.

liara در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید اخبار IT
290 290 در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید اخبار IT 265x265 9X در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید اخبار IT

تشخیص سیگنال اخیر می‌تواند یک توضیح ساده داشته باشد و مربوط به اقدامات انسان باشد، اما این سیگنال در امواج رادیویی ۹۸۰ مگاهرتز قرار دارد و یک تغییر واضح در فرکانس تصورات دیگری پدید آورده. این تغییرات می‌توانند مربوط به حرکت یک سیاره و زندگی فرازمینی باشند. پژوهشگران هم اکنون در حال آماده کردن یک مقاله برای پروژه‌ کشف شواهد زندگی در فضا هستند.

این سیگنال ظاهرا از طرف پروکسیما قنطورس دریافت شده که یک ستاره کوتوله قرمز با فاصله ۴.۲ سال نوری از زمین است. پروکسیما قنطورس تقریبا ۱۷ درصد از زمین بزرگتر است.

parkes frb11 در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید اخبار IT

در سال ۱۹۷۷ اخترشناسان موفق به تشخیص سیگنال رادیویی «Wow! Signal» شدند و حالا طبق اعلام یکی از منابع ناشناس که به یک داده‌های این سیگنال دسترسی دارد، با اولین نامزد اصلی برای ارتباط با بیگانگان از سال ۱۹۷۷ روبه‌رو هستیم. «جری احمان»، اخترشناس دانشگاه «اوهایو» در سال ۱۹۷۷ موفق به ضبط یک پالس ۷۲ ثانیه‌ای از امواج رادیویی شده بود و برای آن نام !Wow را انتخاب کرد.

یک چالش اصلی برای جستجوی ارتباطات موجودات فرازمینی یا بیگانه، عدم اطلاع از نحوه این ارتباط است. علاوه بر این اطلاعی از منابعی امواج رادیویی در جهان هم نداریم. با توجه به این موارد زمانی که یک سیگنال رادیویی از فضا دریافت می‌شود که توضیح طبیعی ساده‌ای برای آن وجود ندارد، به سراغ موجودات فضایی می‌رویم.

در حال حاضر اطلاعاتی درباره این سیگنال به صورت عمومی منتشر نشده و حتی اگر در اختیار عموم هم قرار بگیرد، احتمالا جواب مشخص و قاطعی برای سوالات اخترشناسان و علاقه‌مندان به زندگی فرازمینی وجود نخواهد داشت، یعنی مشابه سرنوشتی که برای سیگنال !Wow تجربه کرد. با این حال باید تا انتشار مقاله مربوط به این سیگنال منتظر بمانیم تا اینکه شاید به اولین نشانه‌ها از حیات فرازمینی دست پیدا کنیم.

در جستجوی حیات فرازمینی: شناسایی سیگنال رادیویی از نزدیکترین ستاره به خورشید