خانه > اخبار > اخبار فناوری > محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند-اخبار IT

محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند-اخبار IT

محققان در مطالعه جدیدی که نگران کننده توصیف شده، ذرات پلاستیکی بسیار کوچک را در رحم مادران باردار کشف کردند.

475 X 120 محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند اخبار IT

محققان جفت رحم شش مادر را تحلیل کرده و در چهار جفت دستکم ۱۲ قطعه پلاستیکی رنگی در ابعاد بین ۵ تا ۱۰ میکرون را در قسمتی از رحم به نام جفت جنین (Placenta) پیدا کردند. جفت مسئول نگهداری، پشتیبانی و تسهیل کننده رشد جنین بوده و مواد مغذی و اکسیژن را از طریق بند ناف به جنین رسانده و مواد زائد را گرفته و تصفیه می‌کند.

«آنتوننیو راگوسا» (Antonio Ragusa)، رییس‌ بخش پزکشی زایمان و زنان از بیمارستان San Giovanni Calibita Fatebenefratelli رم ایتالیا می‌گوید: «مثل این است که نوزاد سایبورگ داشته باشید؛ یعنی دیگر فقط از سلول‌های انسانی تشکیل نشده و ترکیبی از مواد بیولوژیکی و غیرارگانیک است.»

liara محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند اخبار IT
265x265 9X محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند اخبار IT kerman motor محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند اخبار IT

5fe8208e33a6a محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند اخبار IT

محققان هنوز مطمئن نیستند که ریزپلاستیک‌ها (با ابعاد کمتر از ۵ میلیمتر) چه تأثیری بر سلامت انسان می‌گذارند. مشاهدات نشان داده اند که این ذرات بسیار کوچک پلاستیکی همراه با غذا از دستگاه گوارش عبور می‌کنند، اما اینکه چه اثری بر سلامت می‌گذارند در حال حاضر دقیقاً مشخص نشده است.

کشف پلاستیک در بدن زنان باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و آگاهی از تأثیر آنها بر نوزاد حیاتی است، به همین دلیل محققان این تحقیق را «بسیار نگران کننده» خوانده‌اند.

ریزپلاستیک‌های کشف شده در رحم مادران ابعادی در حدود ۱۰ میکرون (یک صدم میلیمتر) داشته‌اند، بنابراین به راحتی قادر به وارد شدن به جریان خون هستند. محققان نگرانند که انباشته شدن ریزپلاستیک‌ها تنها رحم ختم نشده و بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد. محققان در قسمتی از تحقیق خود می‌نویسند: «به دلیل نقش حیاتی جفت در پشتیبانی از توسعه جنین و نقش آن به عنوان رابط میان جنین و محیط بیرون، وجود ذرات پلاستیکی بالقوه مضر در آن بسیار نگران کننده است.»

پلاستیک‌ها ترکیبات متفاوتی دارند و برخی از آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند تنظیمات هورمون‌ها را بر هم زده و یا سبب ابتلا به برخی سرطان‌ها شوند. محققان در پایان تحقیق خود از جامعه تحقیقاتی درخواست کرده‌اند تا به تحقیقات خود در این زمینه ادامه دهند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Environment International منتشر شده است.

محققان در رحم مادران باردار ذرات پلاستیکی کشف کردند