قالب وردپرس درنا توس
خانه > اخبار > اخبار فناوری > مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است-اخبار IT

مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است-اخبار IT

ماجرای تولید نسخه ایرانی ال 90 به یک پروژه دانشگاهی برمیگردد که چندین سال قبل توسط دانشگاه علم و صنعت آغاز شده بود، اما طی ماه های اخیر و در اثر خروج کامل رنو از بازار ایران، زمزمه های تجدید حیات این پروژه شنیده می شد و حالا مدیرعامل سایپا نیز به شکل رسمی این خبر را تایید کرده است.


G10 475x120 1 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT

سیدجواد سلیمانی در این رابطه گفته است: «تا قبل از تحریم ها در تولید رنو L90 وابستگی داشتیم و 45 درصد قطعات مورد نیاز از طریق رنو تامین می‌شد. اما با آغاز تحریم‌ها که رنو از ایران رفت در عمل امکان تولید خودرو را نداشتیم از این رو در گروه سایپا برنامه ریزی کردیم که در مدت 18 ماه خودروی جدید ال 90 با استفاده از امکاناتی که در داخل کشور ایجاد شده از جمله موتور و گیربکس و بخشی از قطعات وارداتی در گروه سایپا تولید شود و با تغییراتی که روی آن اعمال می‌کنیم بر روی خودرو نصب شود تا بتوانیم این خودرو را به تولید انبوه برسانیم ضمن اینکه میزان ساخت داخل را از حدود 55 درصد به به بیش از 85 درصد ارتقا دهیم.»

photo 2016 01 11 17 34 58 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT


320 320 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT


Cloud home 290x290 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

سلیمانی اضافه کرد: «تولیدات قبلی خودروی ال 90 با استاندارد‌های فعلی کشور همخوانی ندارد، زیرا استاندارد‌های ما 85 گانه است، اما استاندارد ال 90 با استاندارد‌های 65 گانه انطباق داشت از این رو مجبور شدیم تغییرات عمده در این خودرو ایجاد کنیم و یک برنامه زمانبندی کامل تعریف شده تا تغییرات در خودرو با شکل جدید انجام شود. البته امکان ساخت داخل برخی قطعات از جمله کاتالیست وجود ندارد، زیرا جنس آن از فلزاتی است که در ایران تولید نمی‌شود و به طور انحصاری در یک یا دو کشور تولید می‌شود، اما در مجموع برنامه ما این است که تا حد ممکن‏، خودرو را ساخت داخل کنیم یعنی در مجموع بیش از 85 درصد ساخت داخل باشد.»

سایپا در رابطه با پروسه داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود از کمک شرکت‌های دانش بنیان نیز استقبال می کند.

Picture PNP 8 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

کاهش قیمت ال 90 ایرانی با احتمال استفاده موتور خانواده تیبا

به گفته مدیرعامل سایپا: با «داخلی سازی‌های انجام شده در مقایسه با قطعاتی که از خارج وارد می‌شود کاهش قیمت خواهیم داشت.»

این مورد در حالی مطرح می شود که پیش از آغاز تحریم ها، شاهد مونتاژ موتور رنو توسط خطوط داخلی مگا موتور بودیم اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که نسخه از سری پیشرانه های خانواده تیبا (و حتی شاید موتور توربوچارجر مشترک با شاهین) بتواند نقش قلب تپنده تندر 90 ایرانی را بازی کند.

Picture PNP 14 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

از طرف دیگر مدیرعامل سایپا در صحبت های خود به نهایی شدن این پروژه تا 18 ماه آینده اشاره کرده است که به معنای احتمال عرضه این خودرو در سال 1401 خواهد بود. با این حساب می توان گفت که طبیعتا مشخصات محصول نهایی می تواند ارتباط تنگاتنگی به شرایط سیاسی و اقتصادی کلی کشور تا آن زمان داشته باشد و در صورت بازگشت رنو به بازار کشور، این احتمال وجود دارد که در نهایت این پروژه به نسخه ارتقا یافته تندر 90 (براساس استاندارد های 85 گانه) مبدل شده و یا به کلی از دستور کار خارج شود.

 مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است اخبار IT

در نسخه اولیه مربوط به دانشگاه علم و صنعت از چراغ های خودرو جک s5 استفاده شده بود.

مدیرعامل سایپا: ال 90 ایرانی با قیمت کمتر در راه است

کپی رایت:
منبع مطلب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *