قالب وردپرس درنا توس
خانه > اخبار > اخبار فناوری > ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟-اخبار IT

ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟-اخبار IT

در 40 سال گذشته هر چند موضوع داخلی سازی همواره مورد تاکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمت‌های ساده خودرویی انجام شده است.

در این رابطه، معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرو محرکه اعلام کرده است: «در مرحله نخست عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید، این گیربکس بر روی خودروهای رانا پلاس با موتور EC5 و دنا پلاس با موتور EF7 توربو شارژ نصب می‌شود.»

محمدرضا یوسفی، عنوان کرد: «در این پروژه ۸۵ درصد قطعات نسبت به گیربکس BE پژو (گیربکس استاندارد پژو 405) تغییر و بهبود یافته و عمق داخلی سازی این محصول در حال حاضر ۹۵ درصد است.»

600x120 Digiato 1 ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟ اخبار IT
290x290 2 ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟ اخبار IT 290.290 ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟ اخبار IT

وی با اشاره به این‌که تمامی مراحل طراحی با همکاری معاونت تحقیقات و توسعه محصول ایران خودرو انجام پذیرفته، یادآور شد: «در فرآیند طراحی این گیربکس شش سرعته، بیش از ۱۳۵ قالب جدید با همکاری ۲۱ سازنده طراحی و ساخته شده است.»

وی هم چنین تاکید کرد: «در طراحی این محصول، از سنکرونایزرهای تریپل و دوبل استفاده شده که این عامل موجب خواهد شد سیستم تعویض دنده نرم تر از گیربکس BE باشد.»

معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرومحرکه، اضافه شدن یک دنده، بهبود قابلیت رانندگی و کاهش مصرف سوخت در این خودروها به ویژه درسرعت ۱۲۰ کیلومتر را از مزیت های دیگر این محصول برشمرد.

 ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟ اخبار IT

وی با اشاره به اینکه پروژه مورد نظر مطابق با زمان بندی درحال انجام فرآیند صحه گذاری است، خاطرنشان کرد: «این محصول دارای واریانت AMT نیز خواهد بود که در مرحله نخست بر روی خودروی رانا پلاس و با موتور EC5 در اواخر امسال به بهره برداری خواهد رسید»

در همین رابطه سال گذشته، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی در گیربکس های جدید، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی سازی آنها را ضروری دانسته و گفت:‌ «در گام نخست، طراحی و ساخت گیربکس دستی شش دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار گرفت.»

 ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟ اخبار IT

به گفته مقیمی::‌ «تولید این نوع گیربکس با 95 درصد ساخت داخل سال آینده آغاز می شود. همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربکس 6 دنده نسبت به گیربکس‌های پنج دنده فعلی 2 تا 5. 2 درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: «برای بومی‌سازی و ایجاد دانش فنی در زمینه گیربکس‌های اتوماتیک و با توجه به زیرساخت‌های موجود در شرکت نیرومحرکه در ساخت شفت و انواع دنده‌ها، پروژه طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک شش دنده (DCT) ‌با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد. ساخت این نوع گیربکس تا عمق 70 درصد داخلی سازی، هدف‌گذاری شده است.»

ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟

کپی رایت:
منبع مطلب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *