خانه > اخبار > اخبار فناوری > شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند-اخبار IT

شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند-اخبار IT

ماهی ها عموما در زیر آب زندگی می کنند و در نتیجه کاملا قابل درک خواهد بود اگر ما یا دانشمندان با دیدن راه رفتن این موجود زنده روی خشکی متعجب شویم. خبر هیجان انگیز جدید این است که به گفته دانشمندان شمار ماهی هایی که میتوانند راه بروند به مراتب بیشتر از تعداد تصور شده قبلی است.

تحقیق تازه ای توسط تیمی از محققان بین المللی انجام شده که نشان می دهد دست کم ۱۱ گونه مختلف ماهی توانایی راه رفتن روی خشکی را دارند.

این یافته ها براساس تصاویر CT اسکن و یک نقشه تکاملی از خانواده سگ ماهیان جویباری به دست آمده که در آن تنها ماهی دنیا با قابلیت راه رفتن دیده به نام فرشته غار دیده می شود.

Digiato 600x120 شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند اخبار IT
290x290 شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند اخبار IT 290x290 2 شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند اخبار IT

براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ به سرپرستی محققان موسسه فناوری نیوجرسی انجام شد راه رفتن نوعی مهارت زنده ماندن برای ماهی فرشته غار است؛ این جانور باید بتواند همزمان با تغییر سطح آب در غارها موقعیت خود را تغییر دهد و جالب آنکه این ماهی حتی میتواند از آبشارها هم بالا برود.

Cryptotora thamicola Walking Cave Fish 4 889x519 شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند اخبار IT

محققانی که این پژوهش تازه را انجام دادند به بررسی شکل لگن این آبزی پرداختند که قابلیتی مشابه به دوزیستان برای راه رفتن را در آنها به وجود می آورد و آنها در ادامه ۱۰ گونه دیگر از ماهی ها را پیدا کردند که همین لگن های بزرگ و نامتعارف را داشتند.

به گفته لارنس پیج سرپرست بخش ماهیان موزه فلوریدا و از مولفان پژوهشی که در همین رابطه در نشریه ریخت شناسی آمریکا منتشر شد نتایج این پژوهش درک ما از تکامل یک رویداد به شدت نادر را بهبود می دهد و آن چیزی نیست جز توانایی راه رفتن یک ماهی در خشکی.

بررسی این ماهی ها همچنان ادامه دارد چراکه هنوز سایر گونه های شناسایی شده در حین راه رفتن مشاهده نشده اند اما احتمال کشف این ویژگی در آنها بسیار بالاست.

شناسایی ۱۰ گونه جدید ماهی که میتوانند روی خشکی راه بروند