چهارشنبه , 28 اکتبر 2020
قالب وردپرس درنا توس
خانه > اخبار > اخبار فناوری > ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت-اخبار IT

ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت-اخبار IT

728x90 3 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT
730 90 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT

در حال حاضر که این مطلب منتشر می‌شود کمتر از ۴۸ ساعت به رویداد بزرگ مایکروسافت زمان باقیست. بعد از نمایش موفق سونی و رونمایی از پلی‌استیشن ‌۵ حالا چشم‌ها به ردموند دوخته شده تا ببینند نبرد کنسول‌ها برای تسلط بر نسل بعد چگونه پیش خواهد رفت. نبردی که (درباره‌ی تاریخچه‌ی این رقابت تا امروز، اینجا  مفصل نوشته‌ام.) برخلاف دوره‌های قبل این بار بسیار نزدیک پیگیری می‌شود. در این یادداشت قصد دارم این موضوع را بررسی کنم که اصلا موقعیت مایکروسافت در این مبارزه چگونه است و برای پیشتاز شدن و پس گرفتن رسانه‌ها، چه رویکردی را باید در پیش بگیرد.

Windows 10 Wallpaper Sets 1587041560 0 0 1 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT
موهبت رقابت

روحیه‌ی برتری جویی، پایه‌ی اصلی تکامل موجودات زنده‌ است. اگر هزاران سال پیش پدران قوی‌تر ما برای به دست آوردن دل مادران مشکل پسندمان، ضعیف‌ها را حذف نمی‌کردند؛ احتمالا ما امروز انقدر موجودات سرسختی نبودیم که با دلار بیست و چند هزار تومانی و کرونا همچنان انگشتمان بر صفحه کلید بلغزد و مطلب بنویسیم. البته انسان از یک جایی به بعد یادگرفت که این نوع رقابت درکل به نفع هیچکس نیست و کم کم آن را با انگیزه‌های دیگر جایگزین کرد. همین جایگزینی‌ها، شد سنگ بنای تمدن بشری مدرن و مسیر مارا از گوریل‌ها و شامپانزه‌ها جدا کرد. این انگیزه‌ی جدید چه بود؟ تصاحب بازار. چگونه؟ با ارائه‌ی محصول بهتر

در یک رقابت، رقیبی که عقب‌تر است، همیشه تلاش بیشتری می‌کند و اگر خوب این کار را بکند احتمالا برنده هم می‌شود. همین نکته است که باعث شده، تماشای مسابقه و رقابت، جذاب و سرگرم کننده شود. اما اگر این رقابت بین دو تولید کننده برای ارا‌ئه‌ی محصول بهتر باشد، به جز جذابیت و سرگرم کنندگی یک بُعد دیگر هم دارد: انتفاع مصرف کننده. اگر دوقطبی‌ها یا چندقطبی‌های تجاری شکل نمی‌گرفت، قطعا بخش اعظمی از دستاوردهای بشر امروز وجود نداشت. در نسلی که گذشت مایکروسافت به‌عنوان یکی از دو قطب صنعت ویدوگیم از رقیبش حسابی عقب افتاد و حالا برای راند بعد مسابقه تلاشش را به مراتب بیشتر کرده. تلاشی که هرطور به آن نگاه کنیم به نفع گیمرهاست.

gamepass ultimate review1 e1595333182123 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT
انقلاب ثروتمندان

بگذارید حرف آخر را اول بگویم. برنامه‌ی مایکروسافت این است که انقلاب کند. آن‌ها می‌دانند برای حکمرانی باید قواعد بازی را عوض کنند. قواعدی که رقیب آن‌ها را بنا کرده و خودش بهتر از هر کس دیگری در آن بازی می‌کند. بنیادهای اصلی حکومت سونی این سه مفهوم‌اند: کنسول، نسل و انحصار. پیش از ظهور پلی‌استیشن، مفهوم نسل در ویدیوگیم با دستاوردهای فنی در این حوزه تعریف می‌شد (مثلا رسیدن از ۸ بیت به ۱۶ بیت.). اما سونی با پلی‌استیشن این مفهوم را بازتعریف کرد: نسل زمانی عوض می‌شود که یک شماره به پلی‌استیشن اضافه شود.

نسل‌ها کنسول جدید می‌‌‌آورند و کنسول‌های جدید، عناوین انحصاری جدید که برای بازی کردنش حتما باید کنسول جدید را بخرید. سونی با این چرخه حدود ۲۰ سال است که بر صنعت ویدیوگیم حکومت می‌کند. منصف باشیم حاکم خوبی هم هست. در قبال طرفدارانش سنگ تمام می‌گذارد و به آن‌ها تجربه‌ای را هدیه می‌کند که جای دیگری یافت نمی‌شود. همین نکته هم عامل محبوبیت بالایش بین گیمرهاست. اما آن طرف میدان رقیبی ایستاده که مغرور، باهوش و متمول است. مایکروسافت نامی نیست که بخواهد در سایه بماند. آن‌ها در آستانه‌ی نسل بعد شمشیر را از رو بسته‌اند و از لا به لای صحبت‌هایشان می‌شود فهمید که این بار بنیان‌های حکومت سونی را نشانه رفته‌اند. بنیان‌هایی که اگر هنوز هم سست نشده باشند، به زودی می‌شوند.

TheGameAwards2019Announcements ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT

همین چند روز پیش فیل اسپنسر اعلام کرد که تا چندسال آینده خبری از انحصار نسلی برای سری اکس نخواهد بود. یعنی شما برای بازی کردن بازی‌های نسل بعد مایکروسافت الزامی به خرید کنسول نسل جدید ندارید. هر زمانی هم که کنسول نسل جدید را بخرید می‌توانید بازی را رایگان روی کنسول جدید دریافت کنید. این در کنار قابلیت اجرای بازی‌های نسل‌های گذشته، یعنی مفهوم نسل و کنسول توسط مایکروسافت در حال باز تعریف است. از طرفی با استفاده از ویندوز پی سی گیمرها را هم سمت خود کشیده و مفهوم انحصار کنسولی را هم دگرگون کرده است. تعریف‌های جدید مایکروسافت برای گیمرها جذاب و نویدبخش است. اما مایکروسافت برای تحقق خواسته‌اش یک مشکل خیلی بزرگ دارد: محبوبیت رقیب

محبوبیت پلی‌استیشن بین طرفدارانش افسانه‌ایست. تا وقتی این محبوبیت وجود دارد تمام حرف‌هایی که راجع‌به قواعد و مفاهیم و انقلاب زده‌ایم کشک است. هرچند محبوبیت مایکروسافت همین الان هم کم نیست، اما برای جلب وفاداری جامعه‌ی گیمرها -با هر سلیقه‌ای- باید در چارچوب گفتمان آن‌ها سخن بگوید. تنها در این صورت است که می‌تواند مخاطبانش را مجاب کند که مفاهیم نیاز به بازنگری دارند. گفتمان گیمرها، ورای همه‌ی سرویس‌ها و پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها، حول یک محور می‌چرخد: بازی

hellblade ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT
بازی، بازی و بازی‌های بیشتر

بعد از نمایش رونمایی از پلی‌استیشن ۵، تا امروز سونی فقط به زبان بازی‌ها سخن گفته؛ و با انتشار دو بازی تقریبا بی‌نقص (TLOU2 – Ghost of Tsushima) روی پلی‌استیشن ۴ و بازنشر یکی از بهترین عناوین سال گذشته روی پی سی (Death Stranding)، رسانه‌های حوزه‌ی ویدیوگیم و تکنولوژی را به تسخیر خود درآورده است. حالا اما نوبت مایکروسافت است که از بازی‌ها بگوید. اگر بخواهند دوباره به صدر اخبار برگردند و رقیب را به حاشیه برانند، باید بازی‌ها را در اولویت قرار بدهند. البته اینطور که به نظر می‌رسد این را خودشان هم می‌دانند.

در سال‌های اخیر مایکروسافت سرمایه‌گذاری خوبی روی استودیوهای مختلف کرده و آن‌ها را زیر خیمه‌ی خود آورده است. از استودیوهای نام آشنا مثل رِیر و آبسیدین تا تیم‌های خلاق و تازه نفس مثل نینجا تئوری. زمان آن رسیده که گیمرها هم کمی از میوه‌ی این سرمایه‌گذاری عایدشان شود و طعم آن را بچشند. در رویداد قبلی مایکروسافت چند تریلر از عناوین جدیدی که استودیوهای تحت حمایتش ساخته‌اند منتشر کرد. عناوینی که به چشم خیلی از مخاطبان جذاب آمد، اما زیر سایه‌ بدقولی مایکروسافت و عدم نمایش گیم‌پلی قرار گرفت و آنقدر که باید درباره‌شان صحبت نشد. شاید نمایش گیم‌پلی این عناوین بتواند یخ مخاطب را بشکند و او را برای رونمایی بزرگ مایکروسافت آماده کند.

5118ebed e949 42e3 80de 37502cec73a4 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT

هیلو (HALO) محبوب‌ترین عنوان تاریخ مایکروسافت و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام دوران است. بعد از چندین سال غیبت، سال گذشته در مراسم گیم آواردز همزمان با معرفی سری اکس، تریلر جدیدش منتشر شد و هایپ را در میان گیمرها به حداکثر رساند. نمایش گیم‌پلی هیلو اینفینیت دررویداد پنجشنبه قطعی است. از چند روز قبل اکانت‌های مربوط به اکس باکس و مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی دا‌ئما با انتشار تصاویر و پست‌های متنوع، در حال بالا بردن تب انتظار بین طرفداران این بازی هستند. از‌ آنجایی که عنوان روز عرضه‌ی سونی یعنی اسپایدرمن مورالز در مقابل هیلو و محبوبیتش،‌ خیلی آش دهن سوزی نیست و تنور انتظار مخاطبان هم بسیار داغ است؛ اگر مایکروسافت درست و به موقع هیلو را به این تنور بچسباند، به طور حتم می‌تواند تمام اتفاقات مربوط به بازی‌ها را تا روز عرضه تحت الشعاع قرار دهد.

حالا اگر بعد از نمایش بزرگ هیلو، یک سورپرایز هم به آن اضافه شود که دیگر نور علی نور است. در یکی دو ماه اخیر شایعاتی پیرامون دو آی‌پی قدیمی و محبوب استودیوهای تحت مالکیت مایکروسافت قوت گرفت (اکانت‌های مربوط به Fable و Perfect Dark در توییتر رویت شد). رونمایی از یک نسخه‌ی جدید پرفکت دارک یا فیبل، حتی در حد یک تیزر کوتاه هم می‌تواند رسانه‌ها را منفجر کند. اما فقط این دو عنوان نیستند که این قابلیت را دارند. نقش‌آفرینی جدید آبسیدین که ماه‌هاست راجع به آن صحبت می‌شود هم مهم است. بیشتر از این جهت که آبسیدین بعد از فال اوت ۳ و نیووگاس و The Outer Worlds گیمرهای زیادی را در پلتفرم‌های مختلف به سبک خاص نقش‌آفرینی خودش معتاد کرده، اما این بار انحصار انتشار در اختیار مایکروسافت است. پس حسابی می‌تواند برایش سودآور باشد.

 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار ITبه غیر از هیلو، عناوین انحصاری دیگری هم هستند که مایکروسافت می‌تواند روی آن‌ها مانور بدهد. فورتزا قطعا بهترین عنوان ژانر خودش است و طرفداران بسیار زیادی دارد. در حالی که سونی روی نسخه‌ی هفتم گرن توریسمو به‌عنوان پرچمدار سبک ریسینگ نسل بعدش حساب کرده، مایکروسافت می‌تواند با یک نمایش از آینده‌ی فورتزا و یا حتی فورتزا ۸، بازار ماشین‌بازها و طرفداران ریسینگ را قبضه کند. از طرفی امروز صبح  تام ورن (دبیر بخش گیمینگ The Verge، نزدیک به مایکروسافت) در این توییت به Gears of War اشاره کرده که اگر واقعیت داشته باشد، کار تمام است. هیلو و گرز دو نماد اصلی اکس باکس هستند. حالا اگر در یک رویداد نسخه‌ی جدید هر دو در کنار هم معرفی شود، این رویداد را تبدیل به یکی از به یاد ماندنی ترین رویدادهای تاریخ گیم می‌کند.

به جز این‌ها، عناوین غیرانحصاری هم باید بخشی از برنامه باشد. مایکروسافت رویکرد عدم انحصارش را باید با اتکا بر ارا‌ئه‌ی تجربه‌ی بهتر گسترش دهد. سخت افزار قوی‌تر و سرویس قابل اتکا دو بازوی هر پلتفرم در ارائه‌ی تجربه‌ی برتر هستند. حذف پلن یک ساله‌ی سرویس اکس باکس لایو گلد در فروشگاه مایکروسافت، به احتمال زیاد خبر از رایگان شدن این سرویس در آینده‌ای نزدیک (احتمالا از آغاز سال جدید میلادی) می‌دهد. این به خودی خود می‌تواند اتفاق بزرگی باشد و عرصه را برای سونی تنگ‌تر کند. اما درباره‌ی سخت افزار، مایکروسافت باید یک نمایش ویژه برای به رخ کشیدن قدرت سری اکس تدارک دیده باشد. اتفاقی که در رویداد قبل با والهالا منتظرش بودیم و نیفتاد، این بار باید بیفتد. البته حالا که یوبی‌سافت گیم‌پلی والهالا را نشان داد، احتمالا باید منتظر عنوان دیگری باشیم. مثلا سایبرپانک

forza8 ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت اخبار IT

به طور کلی مایکروسافت این بار دستش پر است. تاکید اخیر مدیران مایکروسافت به اینکه در این رویداد هیچ رونمایی سخت افزاری‌ای نخواهیم داشت هم موید این نکته است که آن‌ها می‌دانند این بار فقط باید درباره‌ی بازی‌ها سخن بگویند. انحصاری‌هایشان بوی موفقیت می‌دهند، روابطشان با ناشران ثالث خوب و گرم است، سرویس‌هایشان هم در حال رسیدن به بلوغ هستند و هر گیمری را وسوسه می‌کنند.  تازه هیلو هم هست. همه چیز مهیای یک نمایش جذاب و پر از شگفتی است. اگر آن‌ها بتوانند از این فرصت استفاده‌ی کافی را ببرند به احتمال زیاد حداقل تا روز عرضه‌ی کنسول‌ها ابتکار عمل دست ردموندی‌ها خواهد بود و آن‌ها می‌توانند برنامه‌های انقلاب نرمشان را با اعتماد به نفس بیشتری پیش ببرند.

.کپی شد https://vgto.ir/5a7

ویجیاتو: رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت

کپی رایت:
منبع مطلب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *