خانه > اخبار > اخبار فناوری > محققان اسپانیایی: فضانوردان می توانند با مدفوع برای خود روی ماه خانه بسازند-اخبار IT

ناسا و دیگر سازمان های فضایی مدتی است که تمرکز ویژه ای را روی ماه قرار داده اند و البته قصد ندارند که صرفا از این قمر بازدید کنند؛ آنها می خواهند که روی ماه بمانند. اما اگر قرار باشد که انسان روی سطح ماه زندگی کند به پناهگاه نیاز دارد و آنطور که دانشمندان می گویند این سرپناه می تواند از ترکیب ادرار و مدفوع انسان با خاک ماه ساخته شود.

در واقع استفاده از امکانات موجود در سطح ماه برای ساخت و ساز روی آن به مراتب ارزان تر از انتقال مصالح ساختمانی به فضا خواهد بود. یک تیم بین المللی از دانشمندان که با سازمان فضایی اروپا همکاری دارد اخیرا عملیاتی بودن استفاده از اوره را بررسی میکند؛ ماده ای که در ادرار وجود دارد و در ترکیب با مواد سطح ماه نوعی بتن را می سازد.

طبق اعلام آژانس خبری بنیاد علوم و فناوری اسپانیا تیم محققان با کمک یک پرینتر سه بعدی استوانه هایی متشکل از ماده جایگزین پوشاننده سطح ماه و اوره ساختند که SINC خوانده می شود.

hono35480 محققان اسپانیایی: فضانوردان می توانند با مدفوع برای خود روی ماه خانه بسازند اخبار IT ta87988 محققان اسپانیایی: فضانوردان می توانند با مدفوع برای خود روی ماه خانه بسازند اخبار IT

نتایج اولیه کار آنها امیدبخش بود؛ تیوب های سه بعدی ترکیب اوره توانستند وزن های سنگین را تحمل کرده و حتی شکل خود را از دست ندهند. بنابر این گزارش دانشمندان دمای این ماده را  بعد از هشت چرخه انجماد (درست مانند سطح ماه) به ۸۰ درجه سانتیگراد رساندند و مقاومت آن را اندازه گرفتند.

Screen Shot 2020 03 28 at 10.10.28 AM محققان اسپانیایی: فضانوردان می توانند با مدفوع برای خود روی ماه خانه بسازند اخبار IT

تیم پژوهشگران اسپانیایی یافته های خود را در نشریه موسوم به تولید پاک تر طی ماه گذشته میلادی منتشر کردند. آنها در انتها خواستار انجام تحقیقات بیشتر در رابطه با مقاومت این ماده در برابر شرایط سخت جوی در ماه شدند.

گفتنی است دانشمندان قبلا کاربردهای دیگر پسماندهای فضانوردان را نیز در پژوهش های مشابه بررسی کرده بودند. برای مثال محققان دانشگاه Clemson استفاده از مخمر، ادرار و دی اکسید کربن در بازدم فضانوردان را برای ساخت ابزار بررسی کردند و  پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا روشی برای تبدیل نمودن میکروب ها و مدفوع به ماده خوراکی ابداع کردند.

محققان اسپانیایی: فضانوردان می توانند با مدفوع برای خود روی ماه خانه بسازند