قالب وردپرس درنا توس
خانه > اخبار > اخبار فناوری > خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند-اخبار IT

خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند-اخبار IT

اگر از ابتدای تاریخ ساخت خودرو، مهندسین چشم اندازی از مسیر احتمالی طی شده خود داشتند، اکنون غیر از چند مورد استثنا، احتمالا شاهد محور جلو بودن تمامی خودرو ها می بودیم.

اما خوشبختانه یا متاسفانه، بیش فعالی  نیمه راست مغز برخی از طراحان خودرو، اصرار زیادی بر اضافه کردن وزن و هزینه قابل توجهی بر محصولاتشان داشت.

در همین ابتدا یادآوری می کنیم که برای تشخیص محور جلو یا عقب بودن یک خودرو، کافی است کاپوت را بالا بزنید و به نحوه قرارگیری موتور توجه کنید.

اگر سیلندر های موتور به شکل عرضی قرار داشتند خودرو دیفرانسیل جلو، اما اگر موتور با 90 درجه دوران در طول خودرو بود، خودرو محور عقب خواهد بود.

از مهمترین مزایای دیفرانسیل عقب بودن می توان به تقسیم وزن بهتر به علت تقسیم شدن قطعات انتقال نیرو در جلو و عقب، همچنین پیچیدگی کمتر در جلو و در نتیجه فرمان پذیری و هندلینگ بهتر اشاره کرد.

به زبان ساده وقتی بخشی از قطعات به عقب منتقل می شوند، خلوت تر شدن نیمه جلو می تواند دست کم با تعمیرات آسان تر و  کم هزینه تر مفید به نظر برسد.

ولی از طرف دیگر سنگینی میل گاردان و موارد نگهداری و مراقبت آن در بازه های طولانی تر ،  کم شدن فضای پایینی کابین به علت نیاز به تونل گاردان در زیر اتاق، مزایای آن را بی اثر می کند.

جالب است بدانید همین فرمان پذیری بهتر در شرایط کمی خاص مانند یخبندان و بارندگی مشکل ساز خواهد بود. چرا که خودرو چه دیفرانسیل جلو باشد چه عقب ، بیشتر وزن آن به دلیل قرارگیری موتور در جلو قرار دارد.

در نتیجه نبود وزن کافی بر لاستیک های عقب منجر به کاهش اصطکاک خواهد شد و همین فرمان پذیری بهتر، در شرایط کمی بحرانی به بیش فرمانی و لیز خوردن انتهای خودرو در پیچ ها منجر می شود. به همین دلیل است که امروزه سیستم کنترل کشش از ملزومات خودروهای محور عقب است.

847b6d7224dbaafbe2589ef840d98099 خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

واقعیت این است که مشکلات محور عقب بودن با سیستم کنترل کشش و همینطور کوپه بودنِ این تیپ از خودروها (نیاز کمتر به فضای کابین) همچنین با کمی هزینه ساخت بیشتر، از بین می رود.

جالب تر اینکه لیز خوردن محور عقب و یا به اصطلاح “ته انداختن” یک ماسِل آمریکایی تنها با پر کردن گاز و بدون نیاز به ترمز دستی، قبل از اینکه انحراف از مسیر تلقی شود، یک دریفت پر سرعت و تماشایی است!

با همه این اوصاف وقتی صحبت از اقتصاد و مصرف و محیط زیست می شود، (که خواه و ناخواه مارکت خودرو ها را کامل در برمیگیرد) محور عقب ها تقریبا جایی در این عرصه ندارند. پدیده ای که کاملا در خودروهای امروزی قابل مشاهده است.

کاپوت

photo 2017 12 15 09 44 23 خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

اگر دو خودرو مشابه را در نظر بگیریم که تنها تفاوتشان زاویه قرارگیری موتور در کاپوت باشد، در یک تصادف با تکانه یکسان کدام خودرو آسیب بیشتری می بیند؟

قطعا در تصادف، خودرو محور عقب با موتور طولی، سریعتر آسیب خواهد دید. چرا که وقتی موتور عرضی قرار بگیرد، فضای مناسبی بین موتور و سپر در اختیار مهندسین قرار می گیرد که به کمک طراحی مناسب می توان به امنیت قابل توجهی رسید.

کابین

the advantages of front wheel drive for cars feature car and driver photo 697498 s original 1 خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

دقیقا مشابه مورد قبلی، چیدمان عرضی موتور فضای بیشتری به کابین می دهد. فضای بیشتر کابین تنها به معنی جادارتر شدن اتاق نیست. چرا که مهمتر از آن، باعث نزدیکتر شدن سرنشینان به چرخ های جلو می شود.

متمرکز شدن هرچه بیشتر وزن بر چرخ هایی که انتقال قدرت را بر عهده دارد، باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه عملکرد بهتر موتور می شود .

نقاط عطف خودرو های محور جلو

advantages of fwd inline 1929 cord l29 photo 698042 s original خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

Cord L29 1929  اولین خودرو محور جلویی بود که ساخته شد و در بازار آمریکا به فروش رسید.

1934 Citroën 2CV به طور قابل بحثی اولین خودرویی است که با بردن دیفرانسیل به جلو، به کاهش وزن قابل توجهی رسید.

Citroen 2CV Prototype 1939 1 خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

کوچکِ ارزان قیمتی که 41 سال تمام در خط تولید ماند و 5 میلیون نسخه از آن به خیابان ها آمد!

1959 Morris Mini Minor بعد از تولیدش برای همیشه به عنوان اولین الگو ساخت یک خودرو مدرن محور جلو شناخته شد. ناگفته نماند که موتور چهار سیلندر مینی ماینر به همراه سیستم خنک کننده آبی آن، تا مدت ها مورد توجه مهندسین بود.

advantages of fwd inline 1959 morris mini minor photo 698043 s original خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

1966 Oldsmobile Toronado، اولین حضور GM در عرصه خودروهای محور جلو بود. موتور قدرتمند V8 آن، برای همیشه ثابت کرد که خودروهای محور جلو لزوما کامپکت و سبک نخواهند بود

advantages of fwd inline 1966 oldsmobile toronado photo 698044 s original خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

.و در نهایت این  1975 Volkswagen Rabbits و 1973 Honda Civic بودند که تقریبا همزمان برای اولین بار ساختار و پلتفرم جدیدی برای محور جلو طراحی کردند، که پس از گذشت 44 سال هنوز هم از آن استفاده می شود.

ferrari599gtbhykershybridconceptcutaway l fb30fae83ddbf1ef خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند اخبار IT

در نهایت نیز باید گفت که امروزه بسیاری از خودروهای چهار چرخ متحرک و کراس اوور نیز بر روی ساختاری دیفرانسیل جلو ساخته می شوند و از این رو می توان گفت که بجز کلاس خودروهای اسپرت، وانت ها و SUV ها، خودروهای دیفرانسیل جلو بر صنعت خودروسازی حکم رانی می کنند.

خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

کپی رایت:
منبع مطلب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *